nee Merkenpagina.nl - Alles over merken en branding - Autos
Autonieuws
 Online verkoop in onze webshop van kurk, kurkisolatie, kurkrollen, kurkplaten, vinyl stickers, vinyl plakletters
 Home
 ABC Nieuwsdienst
 Autonieuws
 Youngtimers
AutoRai

www.deijnedakar.nl


Mitsubishi Motors wederom sponsor van Nederlands Dakar-rallyteam

De lokroep van Dakar bleek onmogelijk te negeren. Vorig jaar hadden ze pech en moest Van Deijne na een zeer succesvolle start opgeven in de elfde etappe. De auto viel toen stil door een technisch mankement. Een late komst van de sleepwagen en een afstand van meer dan 500 kilometer tot het bivak verhinderden een tijdige terugkeer in het kamp om het euvel nog te repareren. Met diskwalificatie tot gevolg.

Dit maal zijn Tonnie van Deijne en z‚n Mitsubishi Pajero beter voorbereid dan ooit. ‚We hebben uitgebreid getest in de Baja Anta da Serra in Portugal en in TunesiŽ. De auto voelde gewoon perfect aan‚, aldus Van Deijne. En hij weet waar hij het over heeft, want de Brabantse ondernemer & Dakar-rijder is niet alleen chef-monteur geweest bij Mitsubishi, ook heeft hij de nodige ervaring in de (inter)nationale auto- en motorsportwereld.

Dit alles bracht hem bijna als vanzelfsprekend bij Mitsubishi toen hij een auto zocht voor de loodzware woestijnrally. Van Deijne: ‚Mitsubishi is sinds 2001 ongeslagen in de Dakar-rally en in 1992, 1997, 1998 en 2002 domineerde het merk zelfs de complete top-drie. Dus ja, als je alleen gaat voor het allerbeste, dan kun je niet om Mitsubishi heen.‚

Pajero
De auto is er in ieder geval helemaal klaar voor. De Pajero is een Mitsubishi-fabrieksauto uit 2005, door Ralliart opgebouwd en voor dit jaar op tal van punten herzien. In het vooronder van de woestijnvreter ligt een viercilinder 3.2 liter direct ingespoten turbo diesel, waarmee voldoende vermogen en koppel in huis is om vooraan te rijden. In tegenstelling tot vorig jaar is het team volledig selfsupporting. De Ginaf servicetruck rijdt mee in de wedstrijd, de tweede Pajero (een Longbody) serviceauto volgt de rally buiten het klassement. Van Deijne, die zich voor het tweede jaar gesteund weet door Mitsubishi Motors Nederland, is realist als het gaat om de ambities voor Dakar 2006: ‚Een plaats bij de eerste vijfentwintig zou heel mooi zijn, de eerste tien plaatsen zijn sowieso voor de fabrieksteams‚¶‚

Stageopdracht
Met alleen goed materiaal ben je er niet. Ook een gedegen voorbereiding is onontbeerlijk. Het geheim van Van Deijne‚s voorbereiding schuilt ondermeer in de stagiair die Van Deijne aan boord heeft. De 22-jarige Wouter Rosegaar mag zich de jongste Dakar-navigator ooit noemen. Dat wil echter niet zeggen dat hij niet weet waar hij mee bezig is. Integendeel. Rosegaar studeert commerciŽle economie en doet ‚Dakar‚ als een wel heel bijzondere stageopdracht. Zo is hij tevens de man van de fondsenwerving, sponsorbegeleiding en de promotie rond Team van Deijne. Een hele klus, zoals iedere Dakar-deelnemer weet. Tonnie van Deijne, die precies twee keer zo oud is als zijn bijrijder, heeft geen moeite met het delegeren van deze taken. ‚Ik heb alle vertrouwen in Wouter. Ik heb hem zelf opgeleid en heb straks dus een navigator op maat! Wouter wordt elk uur beter, ook in het kat-en-muis spel met gps. Natuurlijk heeft hij nog niet zoveel specifieke terreinkennis, maar dat hoeft geen probleem te zijn omdat de bijrijder ver vooruit navigeert. Puur op zicht ‚scan‚ ik zelf het terrein dat vlak voor de wielen van de Pajero ligt.‚

Nieuwjaarsdag
Nieuwjaarsdag 2006 vertrekt de karavaan met 748 deelnemers vanuit het Portugese Lissabon, via Malaga (Spanje), Marokko, MauritaniŽ, Mali en Guinea, om tenslotte op 15 januari te eindigen in Dakar Senegal. De totale afstand van de specials en verbindingsroutes komt dan op ruim 9000 kilometer.

Op www.deijnedakar.nl zijn de verrichtingen van Tonnie van Deijne en Wouter Rosegaar te volgen.

(via de Nieuwsbank)

Kia in top tien van best verkochte automerken



Voor het eerst in de geschiedenis is Kia de top-10 van best verkochte automerken in Nederland binnengedrongen. Een verwachting die twee jaar geleden al werd voorspeld voor het einde van 2005 en nu werkelijkheid is voor het ambitieuze groeimerk.
Al een aantal jaren is Kia een van de snelst groeiende merken van Nederland. Met aansprekende modellen, uitstekende kwaliteit en aantrekkelijke prijsstelling veroverde het Koreaanse merk de Nederlandse markt. Nu heeft Kia voor het eerst in de geschiedenis een plek veroverd in de top-10 van best verkochte automerken in Nederland. Daarmee heeft Nederland Kia definitief in de armen gesloten.

Kia sloot het jaar 2005 af met een recordverkoop van 15.044 geregistreerde personenauto‚s. In een licht dalende automarkt (in totaal werden 465.196 nieuwe auto‚s verkocht) zag Kia haar marktaandeel groeien met 23%. Daarmee is het Koreaanse merk niet alleen een van de snelste stijgers op de Nederlandse automarkt, Kia eindigde ook in de top-10 van best verkochte automerken. Nederland is het eerste grote autoland in Europa waar Kia een top-10 positie behaalt.

De meest succesvolle modellen van 2005 zijn de Picanto (4.578), de Sportage (3.124), de Sorento (2.321), de onlangs gelanceerde Rio (2.214) en de Cerato (1.197).

Het totale marktaandeel van Kia in 2005 kwam uit op 3,23%, wat een groei betekent van 23% ten opzichte van het marktaandeel van 2,62% vorig jaar.

Nieuw geÔntroduceerde modellen in combinatie met een snelle ontwikkeling van de Kia-organisatie hebben ertoe geleid dat Kia voor het vierde achtereenvolgende jaar spectaculair gegroeid is. Voor het komende jaar verwacht Kia de stijgende lijn te zullen voortzetten. In 2006 introduceert Kia maar liefst 6 nieuwe modellen. In februari verschijnt de nieuwe Kia Magentis op de Nederlandse markt, waarmee het merk ook in de traditionele zakelijke markt zijn intrede zal doen. Eind van het jaar zal Kia‚s eerste fabriek in Europa gereed zijn. Daar zal een spectaculaire nieuwe middenklasser worden geproduceerd. Uiteindelijk verwacht Kia in 2006 door te groeien naar meer dan 19.000 verkochte personenauto‚s (registraties) waarmee het merk haar positie in de top 10 verstevigt.
(bron Nieuwsbank)

Meer dan een half miljoen kilometer met een smart fortwo




Het grootste autoweekblad van Europa - AutoBild - kocht eind vorig jaar voor de eigen testvloot een smart fortwo cdi die niet minder dan 520.240 kilometer op de digitale kilometerteller had. De auto had dienst gedaan bij een tandtechnisch laboratorium in het Zuid-Duitse Pforzheim en werd gebruikt voor het vervoer van tandprotheses, waarbij iedere dag ruim 300 kilometer werden afgelegd.
Elke rit werd nauwkeurig bijgehouden in een logboek en de onderhoudsbeurten werden regulier uitgevoerd. En dat was ook zo ongeveer het enige wat er aan de smart moest gebeuren: motor, versnellingsbak en diverse andere onderdelen waren nog steeds dezelfde als toen de auto nieuw werd gekocht. Een van de weinige ingrepen betrof het vervangen van de koppeling bij 154.309 kilometer. Deze functioneert sindsdien probleemloos. Ook het gemiddelde verbruik maakte indruk: per 100 kilometer verbruikte de smart 4,8 liter diesel. Het olieverbruik was slechts 0,13 liter per 1000 gereden kilometers.

De redactie van AutoBild reed nog eens ruim 26.000 kilometer met de vijf jaar oude smart, die zodoende op een totaal aantal van ruim 546.000 kilometer kwam. Inmiddels is de auto teruggekocht door DaimlerChrysler en daar is er ook al meer dan 5.000 kilometer mee gereden ‚ een smart met een indrukwekkende geschiedenis!
(bron Nieuwsbank)

Negende Lexus dealer van Nederland opent op 19 december



De hoofdstad van Nederland krijgt een dealer van het exclusieve kwaliteitsmerk Lexus. Op maandag 19 december opent het bedrijf de deuren aan de Pieter Braaijweg 8 in Amsterdam. Lexus Amsterdam, deel uitmakend van Louwman Amsterdam B.V., betrekt hier een modern pand in een kenmerkende stijl.
De komst van een Lexus dealerschap in Amsterdam past in de groeistrategie van het merk. Het wordt de negende vestiging van dit exclusieve merk, dat een steeds sterkere positie krijgt in het topsegment van de automarkt. Onberispelijke kwaliteit, luxe en eersteklas service ‚ waaronder de Red Carpet Treatment, met onder meer gratis haal- en brengservice bij onderhoud ‚ zijn belangrijke speerpunten.

Recentelijk zijn twee andere Lexus dealers geopend; om precies te zijn in Rotterdam en in Eindhoven. In 2006 wil distributeur Louwman & Parqui B.V. nog eens drie vestigingen openen in respectievelijk Zwolle, Enschede en Amersfoort, waarmee het totaal aantal dealers in twee jaar tijd verdubbelt.

Meer modellen
Deze groei houdt mede verband met de huidige vernieuwing en de uitbreiding van het gamma met een dieselmotor en meerdere hybride uitvoeringen.

Dat is goed te zien bij de start van Lexus Amsterdam. In de showroom schittert de derde generatie van de GS-serie, die eerder dit jaar in Nederland debuteerde, de eerste Lexus volgens de nieuwe Lexus designfilosofie L-finesse. Onder de elegante, vloeiend vormgegeven carrosserie gaat een ongekend luxe interieur schuil met een goed doordachte ergonomie.

Lexus levert de nieuwe GS-serie met een 4,3 liter V8 met 208 kW/282 pk of een nieuwe 3.0 V6 met een vermogen van 183 kW/249 pk. Beide zijn gekoppeld aan een eveneens nieuw ontwikkelde sequentiŽle 6-traps automatische transmissie. Adaptieve variabele vering op de GS 430 biedt keus uit een normale stand en een sportstand voor een nog actiever weggedrag.

Verder is de GS 430 voorzien van VGRS, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging dat zelf overcompenserend stuurgedrag ondervangt. Ook is deze GS-serie voorzien van VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management), een overkoepelend stabiliteits- en veiligheidssysteem dat in tegenstelling tot andere veiligheidssystemen juist pro-actief, maar onmerkbaar te werk gaat voordat situaties uit de hand kunnen lopen.

Ook is er een hoofdrol in de showroom weggelegd voor de nieuwe Lexus RX 400h, ‚s werelds eerste premium hybride SUV. Voor aandrijving van deze vierwielaangedreven SUV zorgen een 3,3 liter V6 benzinemotor en maar liefst twee elektromotoren. De prestaties liegen er niet om, met een gezamenlijk topvermogen van 200 kW/272 pk, terwijl het brandstofverbruik vergelijkbaar is met een middenklasse auto met een viercilindermotor. Daarbij kent de RX 400h een CO -uitstoot die zeker voor een SUV in het premiumsegment bijzonder laag is. Ook de luxueuze RX 300, met een 3,0 liter V6 benzinemotor, zal zeker niet in de showroom ontbreken.

Van de sportieve IS-serie showt Lexus Amsterdam de zojuist geÔntroduceerde IS 250 met 153 kW/208 pk. In februari 2006 is ook een Lexus IS leverbaar met een dieselmotor, de IS 220d. Deze Lexus wordt aangedreven door een van de modernste en krachtigste dieselmotoren van dit moment, met een vermogen van 130 kW/177 pk en een koppel van maar liefst 400 Nm. Verder staat in de showroom ook de coupť annex cabriolet SC 430. Uiteraard geeft ook het topmodel van Lexus, de LS 430 acte de prťsence. Deze LS 430 is voorzien van onder andere het Pre-Crash Safety systeem, een schadebeperkend radarsysteem dat in een noodsituatie ‚ dus nog voor de eigenlijke botsing ‚ de veiligheidsgordels voorin aantrekt en het remsysteem activeert.

Vanaf maandag 19 december is Lexus Amsterdam aan de Pieter Braaijweg 8 op werkdagen dagelijks geopend van 09.00 ‚ 18.00 uur (op zaterdag van 10.00 ‚ 17.00 uur). Telefoon 020-5996400.
(via de Nieuwsbank)

Verkoop bestelwagens teruggelopen



(1/5/2006)
Het afgelopen jaar zijn er minder bestelwagens verkocht dan voorgaande jaren. In totaal werden 65.913 bestelauto‚s op kenteken gezet, in 2004 waren dat er 86.789. Volkswagen blijft de onbetwiste marktleider, het verkocht tweemaal zoveel bestelwagens als naaste concurrent Mercedes-Benz.
Met uitzondering van Iveco en Piaggio verkochten alle merken minder auto‚s dan vorig jaar. De terugval van de bestelautomarkt is grotendeels te wijten aan de wijzigingen in de kleingrijs wetgeving, waardoor het voor particulieren niet meer aantrekkelijk is in een auto met grijs kenteken te rijden.

De toekomst ziet er voor Volkswagen ook positief uit. De LT was afgelopen maand de best verkochte bestelwagen en zijn opvolger staat al klaar. Onder de naam Crafter wordt de ‚nieuwe LT‚ in mei 2006 bij de Nederlandse dealers verwacht. Daarnaast lopen ook de Caddy en de Transporter nog goed. Alles bij elkaar kwam Volkswagen over heel 2005 uit op 17.951 verkochte exemplaren. Dat is meer dan een kwart van de totale bestelwagenmarkt.

Mercedes-Benz kwam met onder meer de Vito en de Vaneo uit op een totaal van 8.521 stuks. Daarmee haalde het Duitse merk Renault in, dat in 2004 op de tweede plaats stond. De Fransen wisten nog wel Opel achter zich te houden, al was het verschil minimaal: 14 stuks. Ford eindigde met 6.319 verkochte bestelwagens op de vijfde positie.
1 jan-31 dec 2005 1 jan-31 dec 2004 dec-05 Top 20 Bestelwagens 1 jan-31 dec 2005 1 jan-31 dec 2004 dec-05
1 1 1 Volkswagen 17.951 19.543 366
2 3 5 Mercedes-Benz 8.521 9.869 125
3 2 4 Renault 7.806 10.753 137
4 4 2 Opel 7.792 9.774 169
5 5 6 Ford 6.319 7.947 102
6 6 9 Peugeot 4.030 6.761 67
7 7 8 CitroŽn 3.107 4.764 74
8 8 3 Fiat 2.265 3.457 138
9 9 7 Nissan 1.936 3.235 86
10 12 11 Iveco 1.357 1.316 27
11 10 10 Toyota 1.262 2.168 31
12 11 12 Hyundai 1.013 2.119 17
13 13 15 Kia 762 1.210 6
14 16 13 Mitsubishi 474 710 17
15 15 14 Dodge / Chrysler / Jeep 464 969 7
16 14 17 Land Rover 339 1.033 2
17 17 16 SsangYong 293 607 4
18 22 18 Piaggio 84 59 1
19 20 21 General Motors 46 98 0
20 18 19 Suzuki 20 149 0
Bron: RDC Totaal 65.913 86.789 1.380
(bron Nieuwsbank)


Terug naar home

Warme en geluidsarme vloeren